Hongkongské mezinárodní letiště (HKG) - Chek Lap Kok

S největší pravděpodobností se do Hongkongu dostanete letecky, proto uvádíme sekci o dopravě pojednáním o mezinárodním letišti v Hongkongu, známém též pod názvem letiště Chek Lap Kok. Letiště patří k nejvýznamnějším dopravním uzlům v Asii i ve světě a pravidelně se umisťuje na předních pozicích v žebříčcích kvality poskytovaných služeb (např. Skytrax). Můžete tedy očekávat velký, moderní, dobře fungující a čistý areál, v němž se poměrně snadno zorientujete. Letiště tvoří dva terminály. Terminál 2 slouží pouze k odbavení a cestující jsou následně přepraveni rychlovlakem k odletovým branám hlavního terminálu 1. 

Pokud Vás po příletu neočekává doprovod a musíte se dostat z letiště na vlastní pěst, jistě oceníte služby informačního centra a stánku s informacemi o dopravě po Hong Kongu, které jsou šikovně umístěné za výdejem zavazadel, a projdete kolem nich ještě předtím, než vás běh věcí vrhne do zmatku příletové haly. Pokud stojíte pouze o základní informace o dopravě, zajděte ke stánku. Pokud chcete získat i návštěvnickou verzi čipové karty Octopus card, která Vám umožní kromě bezstarostného cestování MHD i placení v některých obchodech (funguje zároveň jako elektronická peněženka), zamiřte k informačnímu centru Asia Expo, kde Vám kartu za počáteční investici 150 HKD (předplatíte si tak kredit ve výši 100 HKD, zbytek je záloha) vydají na počkání. Více o kartě Octopus, včetně slev pro děti a seniory, naleznete na www.octopus.com.hk

Doprava z letiště do centra Hong Kongu

Doprava do centra Hongkongu (a dál) je další silnou stránkou letiště. K dispozici je hned několik variant, z nichž všechny jsou poměrně rychlé a žádná není vyloženě drahá (co více si přát).

Airport Express

Většině přiměřeně spěchajících, přiměřeně pohodlných a přiměřeně majetných cestovatelů přijde vhod Airport Express, s nímž se dostanete přímo do srdce Hongkongu na Hong Kong Island během dvaceti minut za 100 HKD (zvýhodněná zpáteční jízdenka přijde na 180 HKD a k dispozici je i zvláštní Airport Express Travel Pass, který Vás za cenu 220 HKD nejen dvakrát sveze mezi letištěm a centrem, ale povozíte se s ním zdarma hromadnou dopravou po dobu 3 dnů). Vlak je moderní, příjemný, čistý a klimatizovaný. (Poslední zmíněný přívlastek není zejména v letním období vždy přínosem, pro jistotu mějte při ruce svetr či jiné teplejší oblečení. Oceníte je při pohybu ve městě, kdy budete velmi často přecházet z horkého "venku" do neuvěřitelně přechlazeného "uvnitř".) Airport Express Vás cestou zabaví různými šoty a praktickými informacemi na obrazovkách před Vámi, přičemž zejména při odletu z Hongkongu oceníte údaje o tom, ze kterého terminálu odlétá Váš spoj. Bližší informace o trase, provozu a jízdném rychlovlaku naleznete na stránkách MTR alias hongkongského dopravního podniku (https://www.mtr.com.hk/eng/airport_express/tf_index.html). 

Taxi

Pokud je Vaše plánovaná trasa z letiště komplikovanější, oceníte místní taxislužby. Ceny jsou přiměřené (zhruba odpovídají sazbám poctivých pražských taxislužeb), kromě vzdálenosti však závisí i na tom, kudy pojedete. Mosty, tunely a dálnice vyžadují mýtné, které se přičítá k ceně (a to hned dvakrát, protože se započítává řidičova cesta zpět do jeho výchozího rajónu). Kromě toho očekávejte paušální přirážku 5 HKD za každé zavazadlo umístěné v kufru auta (příruční zavazadla, která si dáte pod nohy v kabině, se neúčtují). 

Autobusy

A konečně, pokud máte dobrodružného ducha a neoplýváte penězi (což asi nejlépe sedí na studenty), vřele doporučujeme jet některou z mnoha autobusových linek. Jejich přehled a jízdní řády naleznete u východu z příletové haly, kde je centrální stanoviště autobusů. Za zhruba 40 a méně HKD se dostanete, kam je libo (někdy je třeba však počítat s přestupem na jiný autobus/metro/tramvaj). Zároveň budete mít jedinečný zážitek z jízdy po mostu Tsing Ma  (obzvláště pokud přiletíte v noci), kolem nákladního přístavu a neuvěřitelných rezidenčních budov ("králíkáren"), které ale jinak uvidíte v Hongkongu skoro na každém kroku. Pokud nemáte záduchu, závratě či jiné zábrany, vystoupejte do horního patra autobusu a posaďte se do první řady sedadel, jízdu si tak užijete ještě víc. Svá zavazadla umístěná na vyhrazených policích ve spodním patře budete moci sledovat na obrazovce, dění uvnitř autobusu je totiž snímáno bezpečnostní kamerou.

Cesta na letiště a odlet z Hongkongu

Až budete cestovat zpět, doporučujeme, světe div se, vyhledat na internetu nejvhodnější dopravní spojení (https://www.td.gov.hk/en/transport_in_hong_kong/access_to_hong_kong_international_airport/index.html).

Včas si zjistěte číslo terminálu (1 nebo 2), ze kterého Vás spoj odlétá. Toto číslo po Vás bude chtít i Váš taxikář :-). Při odbavení je mírným negativem již zmíněná velikost letiště - samotná cesta po areálu od odbavení až k odletové bráně může zabrat i více než 20 minut (nezapočítáváme čas potřebný k absolvování všech procedur). Další čárou přes Váš časový plán může být i to, že z naší zkušenosti některé aerolinky vyhrazují pro cestující v turistické třídě jen velmi málo přepážek k odbavení a naopak většinu přepážek vyhradí cestujícím vyšších tříd. Fronta, která se tak vytvoří u přepážek pro běžné cestující, může být velmi dlouhá a čekání může trvat i více než hodinu. Spíše než o stinnou stránku letiště jde o přístup konkrétních aerolinek, ale vzhledem k velikosti areálu opravdu doporučujeme ctít obecná doporučení a dorazit na letiště s předstihem nejméně dvou, nejlépe však tří hodin. Jedinou zásadnější slabou stránkou letiště, kterou se nám prozatím podařilo odhalit, je ochranné balení zavazadel - budete se muset spokojit s tenkou plastovou páskou, která ztíží otevření zavazadla či zabrání vypadnutí větších věcí, ale neochrání zavazadlo před poškozením jako jinak běžná fólie překrývající většinu povrchu. Nezbývá než doufat, že letiště klasické "fóliové" balení časem zavede (mohlo by k tomu dojít možná i na základě soustavného reptání nás Ruzyní zhýčkaných turistů).

Zajímavosti o letišti:

Interiér letiště je zajímavý tím, že většina plochy je pokryta koberci. Tento vynález oceníte zejména při čekání na odlet, kdy budete mít chuť si schrupnout, neboť koberce výrazně snižují hlučnost (odpadá rušivé klapání podpatků letušek nebo otravné vrčení koleček příručních zavazadel).

Pohledem na mapu zjistíte, že letiště se nachází na ostrově Lantau. Ne tak docela. Letiště je umístěno na uměle rozšířené ploše ostrova, vzniklé zasypáním části pobřeží. V Hongkongu je tento způsob získávání nových stavebních pozemků poměrně oblíbený, bližší informace brzy naleznete v sekci "Fenomény". Přistávací dráha začíná jen pár metrů od moře. Proto v průběhu přistávání, kdy se Vám bude zdát, že letadlo už už skončí ve vodě, buďte klidní. 

Původní mezinárodní letiště, fungující do roku 1998, neslo název Kai Tak a bylo umístěno na jihu poloostrova Kowloon. Vzlety i přistání na letišti Kai Tak vyžadovaly od pilotů značnou dávku zkušeností, neboť manévrovat na dráze, která začínala v těsné blízkosti obytné čtvrti a končila v moři, bylo velmi těžké. Provoz na tomto již zrušeném letišti dokumentuje řada videí na internetu. https://www.youtube.com/results?search_query=kai+tak+landing&aq=f

 

 


Čína dnes:

 

 


Čínská        literatura

Novinky ze světa současné   čínské literatury z portálu:

   www.cinskaliteratura.cz

 

 https://www.hua2.cz/https://www.hua2.cz/No


Čínsko ↔ anglický slovník

Chinese dictionary
 

Dotazy zadávejte v angličtině, v čínských znacích pinyinu. (?)


Proč Huá a hua2.cz? 

Více o tom kdo jsme a proč se náš server jmenuje zrovna Huá najdete zde.


 

Follow hua2cz on Twitter